Polisanmälan.

I personligt.,
Minns ni att jag vann ett par converse på Tradera?
Då kan jag berätta att jag blev lurad. Eller den som blev mest lurad är en kille som heter Jonas och bor utanför Borås.
Efter att jag vunnit auktionen så fick jag ett vinnarmail från Tradera - där namn, adress, kontaktuppgifter och kontonummer till säljaren fanns.
Några dagar efter att jag hade fört över pengar till säljaren så mejlade jag honom och frågade om pengarna kommit fram och om han hade skickat skorna.
Inget svar.
Så någon dag senare så sms:ade jag honom och frågade samma sak.
Inget svar.
Då provade jag att ringa honom.
Inget svar, och då fick jag även veta att numret inte längre användes.
Så då kollade jag upp namnet på säljaren på Hitta.se och fick fram ett annat mobilnummer, så då sms:ade jag samma frågor dit.
Dagen efter ringde den personen upp mig, och det visade sig att hon hade fått fler samtal från personer som vunnit grejer på Tradera, där säljaren, enligt Tradera, var hennes sambo. Hon var helt förtvivlad då hon inte hade någon aning om vad som hänt.

Någon har alltså stulit hennes sambos identitet, hans namn och adress - och skapat en användare på Tradera och lagt ut annonser och i vinnarmailet angivit sitt eget personkonto hos Nordea. Han har alltså inte alls haft för avsikt att sälja någonting, utan tänkte bara lura folk på pengar.
Personkontot tillhör en Jonas Celedon Andreasson som bor i Skarpnäck. På Tradera kallar han sig Quisser. Hans personnummer är: 870121-0059.
( Ja, jag tänker hänga ut honom så mycket jag bara kan. Haha. )
Väldigt, väldigt korkat av honom att ange sitt personkonto hos Nordea, för på så vis kunde jag ju ta reda på vem han egentligen var.

Jag tycker så synd om den riktiga Jonas som har blivit utsatt för det här. Vad skrämmande att någon har använt hans namn och hans adress och lurat människor.

De flesta människorna skulle nog inte gå vidare med det här - men det tänker jag göra. Han ska få stå sitt kast. Mig lurar man inte ostraffat.

Så jag ringde polisen och gjorde en polisanmälan
.

De fick all information och hela historien - och med tanke på att de har hans personkonto så kommer de definitivt att få tag på honom. Och eftersom den riktiga Jonas tänker göra ytterligare en polisanmälan, då han stulit hans identitet så kommer han åka dit. För min del så händer det ju inget speciellt efter den här polisanmälan men det är ju viktigt att den görs.

Vilka DUMMA människor det finns.

  
Skrivet av: Frida
I   Blogg: http://fridaforsblom.blogg.se/

Haha vilket smurto!:)

Bra där Mickis!

Skrivet av: Marie
I   Blogg: http://marieivarsson.blogg.se/

BRA att du gjort en polisanmälan!! Min sambo har också blivit lurad på Tradera :( Och bra att du hänger ut killen med namn, rätt åt honom! ;)

Skrivet av: Ida
I   Blogg: http://idamureen.blogg.se/

Nej så tråkigt!

Och gud vad puckade människor det finns. Jag har också blivit blåst, på konsertbiljetter och sambon har blivit blåst på en ipod.

Det är tråkigt att det är så vanligt.

Hoppas din rackare åker dit! :)

Skrivet av: Evelina
I   Blogg: http://evelinagabriella.blogg.se/

Men fy tusan vad fräcka människor det finns, USCH och BLÄ, du gjorde helt rätt som polisanmälde. Kram

Skrivet av: Camilla
I   Blogg: http://annacamilla.webblogg.de

Bra gjort!!! Hoppas han åker dit. Puss

Skrivet av: Frida
I   Blogg: http://fridafransson.blogg.se/

Usch för alla dessa personer som själ identiteter, så jäkla sjukt!

Skrivet av: Therese
I   Blogg: http://thogstrom.blogg.se/

Rätt att du skriver ut allt. Så ingen annan går på samma nitlott och "vinner" en auktion av honom! Och super att du polisanmälde det, hoppas han får det han förtjänar!

Puss

Skrivet av: Anonym
I

Det är synd, men det finns inte så mycket att göra mot svindlare. Det går knappt att stoppa eftersom de bara fortsätter men en ny användare och en ny identitet. Polisen lägger inte heller så mycket kraft på dessa människor, eftersom det är så "lite" pengar det handlar om.



det är upp till dig (och mig) att tänka efter före. Att tillexemple inte bjuda hos en ny och okänd användare. Tänk på att bara ha att göra med dem som fått omdömen och bra sådana. Sen får man använda huvud och inte tänka FYND när en kamera i butik kostar 10000kr men en människa vill bli av med den fort, "så vill du göra en snabb affär får du den för 2000"



Har varit med om folk som blir lurade på resor för 30000kr på tradera, så hoppas att du inte känner dig alltför kränkt och lycka till i framtiden!

Skrivet av: magnus windahl
I

hej. va bra att du polisanmälde honom.sjålv har jag också köpt hans skor sitter i telekö ner till polisen just nu! va bra att du hittade honom för om inte polisen gör något åt honom så tänkte jag åka och hälsa på honom en sväng! tack för hjälpen// magnus

Skrivet av: Robinson Rivera
I

Hej Mikaela; Jag också har blivit lurad av den här Jonas Celedon. Jag Gjorde som du. Sökte på Hitta och hittade några telefonnummer, men de visade sig att Själva Jonas Andersson var en offer till och hade redan polisamnäll den nu ökänd Jonas Celedon. Y mitt fall hade han som alias "KOPENHAVN". Så det är mycket möjlig att han är fortfarande på gång i TRADERA med annat "alias".Vi måste försöka på någåt sätt, varna andra TRADERAS ärliga köpare. MVH Robinson

Skrivet av: Johan
I

Tack Mikaela, att lägga ut kontonumret är ett bra sätt för oss andra att slippa samma öde, konstigt att han inte byter.

Har just handlat av denne man (men skickar aldrig pengar utan att kolla upp mottagaren så mycket som det går) som nu passande kallar sig prins.jafar.

Gav honom valet att skicka grejerna i förskott samt att jag anmälde det hela till tradera så får vi se hur det går.

TACK ÄNNU EN GÅNG /Johan

Skrivet av: Therese
I

Jaha, då var man lurad på 600 spänn då =( Tydligen är jag inte ensam.

Hur har det gått för er som har polisanmält denne vidriga människa? (som numera heter prins.jafar) Och Magnus, besökte du honom nån gång? =)

Vill såååå gärna sätta dit säljaren och få mina pengar tillbaka!!!

Skrivet av: Evelin
I

Även jag har blivit lurad på ett par converse för 400:-

Jag såg samma sak dom du att dumhuvet hade sitt personnr som kontonr. SMART!



Jag funderar också på att ge honom ett besök istället för polisanmälan.. detvillsäga om ja får någon stor stark karl med mig! haha!

Skrivet av: Sara
I   Blogg: http://litenlove.blogspot.com

Hej!

insåg idag att jag blivit lurad på tradera, köpte 2 st par converse. sökte på personnummret som stod i det angivna personkontot på Nordea och hittade det du skrivit om honom. nu hette han laoskaos på tradera. så nu är nästa steg att göra en polisanmälan....hoppas han åker dit stort!!!!

Skrivet av: Susanne Wir
I

Hej! Hör av dig till mig snarast!!

Vi ska sätta dit honom, han fortsätter med det han håller på med och har nu tagit en 82 årings identitet och heter Nora Allie Larsson och bor i Malmö.

Jag ska ringa polisen imorgon. Jag vill verkligen ha tillbaka mina pengar för conversen.

Jävla idiot han är. Jag är så ARG just nu.

Här är mitt nummer om du har mer info till mig. 0727304424

Susanne Wir

MVH Susanne

Skrivet av: Susanne Wir
I

Läste nu att fler har blivit drabbade, vet du om alla har gjort en polisanmälan? Jag ska ringa imorgon och jag tänker inte ge mig han ska få ta sitt straff! Dessutom har han ju använt en 82 årings idntitet så han lär ju åka dit så de rycker om de.

Skrivet av: Ann
I

Jag har oxå blivit lurad...så sent som igår. Polisanmälan gör jag imorgon!

Skrivet av: Anna
I

Jag råkade också ut för honom på Tradera! I mitt fall kallade han sig för Dherad Ali Hassan, som visade sig vara en gammal invandrarkvinna som inte ens visste hur internet fungerar. O precis som dig sökte jag upp denna persons hemnummer via Eniro och avslöjade på så sätt bluffen. O även i mitt fall lade klantarslet ut sitt personkontonummer. Så nu har han ytterligare en polisanmälan!! En riktig jubelidiot.

Skrivet av: Johan
I

Hej jag är tydligen den senast drabbade individen vars namn han utnyttjat och tack vare att en av köparna kontaktade mig så blev jag medveten om denna individ.

I morgon är det jag som gör en polisanmälan.

Skrivet av: Tobbe
I

Hallå



Blev oxå luraav denna person på ett par Converse skor. Har polisanmält honom men fick ett brev från polias i veckan .Förundersökningen läggs ner.

Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet i rättegångsbalken. Något väsenligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätter inte genom att förundersökningen läggs ner. 23 kapitlet 4 a § första stycket 2 rättegångsbalken.

Den misstänkte är åtalad , kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd(straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrara inte en åtalsunderlåtelse.



Skrivet av: Anonym
I

Ja precis det här har hänt mig också, ett par röda converse. Undar hur många han har "sålt"




Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: