Lamm / Kalvfrikadeller.

I Barnmat.,
Lammfrikadeller / Kalvfrikadeller - väldigt enkelt att göra och även om de inte ser mycket ut för världen så är de jättegoda - enligt Elsa. Haha.

Du behöver:
♥ 100 gram lammfärs / Kalvfärs
♥ En liten kokt potatis
♥ 3 matskedar standardmjölk
♥ 1 tesked potatismjöl
♥ Lite smulad timjan
♥ Potatisskalare
♥ Kastrull
♥ Vitlökspress / potatispress ( vitlökspressen funkar utmärkt att använda när man ska pressa den lilla potatisen )
♥ Skål
♥ Skedar

Börja med att skala potatisen.

Sen kokar du den i småbitar. ( jag har flera potatisar då jag gjorde receptet x 3 )

Efter det så pressar du potatisen och blandar den tillsammans med lamm / kalvfärsen, mjölken, potatismjölet och lite timjan.


Rör blandningen tills den blir smidig.

Koka upp 4 deciliter vatten i en kastrull.
Vill du få frikadellerna runda och fina så tar du hjälp av två teskedar.

Ha ner frikadellerna i det kokande vattnet. De är klara när de flyter upp till ytan.

( Frikadellerna är alltså lite mindre än vanliga köttbullar. )

Receptet räcker till ungefär 30 frikadeller.  :)

  
Skrivet av: Daniel
I   Blogg: http://danielfagerholm.webblogg.se/

ojoj så gött, måste testa!!

Skrivet av: Evelina
I   Blogg: http://evelinagabriella.blogg.se/

Det där ska jag absolut prova sen när Thilia är äldre :-) det är ju så kul att göra egen barnmat, brukade göra storkok till wille jag med :-)Kram

Skrivet av: Veronica
I

Asch vad jag tycker att du är duktig! :)




Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: